Kovács Lajos: Az óriás kalapja

Ajánlott téma: 1-4. osztályig

Oktatási cél:   fantáziafejlesztés, lényegmegragadás fejlesztése

Szükséges eszközök: ceruza, radír, tempera, anilines vízfesték, vagy pasztell esetleg filc tetszés szerint, ragasztó

A feladat egy  mesével indul:

“Egyszer az óriás fejéről lefújta a  szél a kalapot. A kalap a földre esett és hosszú ideig ott maradt. Egyszer aztán az óriás megtalálta a kalapot és a fejére tette.” – Ekkor felvázolok egy nagy méretű kalapot, fejjel, hogy tudják, mekkora méretben gondolkodom. Kérem a gyerekeket, hogy rajzoljanak velem, majd folytatom a mesét: “Közben benépesedett a kalap, szinte életre kelt, de én nem tudom mi van most rajta, neked kell kitalálnod!…”

A gyerekek  önállóan választanak  a mesterséges és természetes térelemekből. Én ösztönzöm őket, hogy népesítsék be a kalapot, töltsék ki teljesen a kalap-dombot. A rajzi rész után festéssel indul a felületkitöltés, főleg a nagyobb formákon. A ragasztós kontúrozás segít a festett formák tagoltságának megtartásában, a színek összefolyásában. A kisebb formák filctollal, vagy ceruzával színezettek. Tetszőlegesen választhatunk eljárást a felületkitöltésekhez.