L. Ritók Nóra: Nyomolvasás

(Alsó tagozatos gyerekeknek ajánlott, de működik felsőben is.)

Oktatási cél

Grafikai jelkészlet növelése. A nyomok, a nyomhagyás. Jelek, olvashatóság, értelmezés.

Ráhangolódás

A természetben az állatok nyomokat hagynak. Biztosan láttál már ilyet a hóban, a sárban, a homokban. Néha alig látszanak, de az állatok, és a hozzá értő emberek képesek „olvasni” ezekben. A kutya, a róka és más ragadozók az orrukkal, az emberek pedig sok apró jelből, akár a fűszálak helyzetéből is képesek meglátni, ki, mi, mikor járt arra. A természeti népek remek nyomolvasók. Biztosan hallottál már a legendás indiántörténetekről…..A vadászok is remekül olvassák az állatok nyomait a természetben. Legyél te is nyomolvasó!

Készítsünk egy rajzot erről a témáról!

Anyagszükséglet:

A/3-as rajzlap (lehetőleg műszaki rajzlap)

Filctoll, színes ceruza, porpasztell

Az alkotás menete:

  • Először döntsd el, ki lesz a rajzodon a nyomolvasó. Ábrázolhatsz indiánokat, vadászt a vizslájával, vagy szimatoló kutyákat, farkasokat, rókát, esetleg oroszlánt is. Rajzold meg a figurákat, és színezd is ki filctollal, színes ceruzával, változatosan, keverve az árnyalatokat.
  • Ezután a hátteret, amiben most ne ábrázolj levegőt, csak a földet, rajzold tele lábnyomokkal. Mivel mi a szagokat nem tudjuk érzékeltetni a rajzon, mi színekkel jelöljük a különbözőségüket! Használj hát különböző színű filctollakat! A madárlábnyom lehet zöld, a ló patájának a nyoma barna, az emberé lila…ahogy akarod. A nyomok keresztezhetik is egymást….mehetnek át egyenesen a felületen, de kacskaringósan is, sőt, vissza is fordulhatnak….akár történeteket is elmesélhetsz vele.Pl. egy madárlábnyom hirtelen eltűnése a felröppenését mesélheti el.
  • Végül adj földszínű porpasztelekkel színhangulatot a háttérnek is. Használj sokféle árnyalatot! A lábnyomokat, ha akarod, utána radírral megtisztíthatod kicsit.
  • Remélem, tetszik a rajzod…. Nézzétek meg egymás munkáját! Találjatok ki nyomolvasós meséket egymás rajzáról!