Módszerek

Értékelési forma

A művészetoktatási intézményekre egyáltalán nem jellemző, hogy a szöveges értékelési formát választanák. Mi  élünk azzal a törvény adta lehetőséggel, hogy hatodik évfolyamig a gyerekeket osztályzat nélkül, szövegesen értékeljük. Kicsit nehezen szokták meg a szülők és a gyerekek is ezt az értékelési formát, de mi mindenképpen hasznosabbnak tartjuk. Nemcsak az osztályozás okozta stressz miatt, hanem azért is, hogy a pedagógus jóval több fejlesztési területre kell, hogy figyeljen ezzel az értékelési módszerrel.

Kooperatív tanulás szervezés

A csoportépítés miatt elterjedt módszer nálunk a kooperatív tanulás metódusa. Ez az a módszer, amelynek segítségével a cigány származású és a „kisegítős” gyerekeket is  sikerül elfogadtatni a közösséggel, a munka aktív részesévé tenni.

Iskolánkban a pedagógusok a tanórák legalább 20%-át kooperatív tanulás szervezésével bonyolítják le. Így nagy méretű alkotások készítésére is vállalkozhatunk.

Alkossunk együtt! c. feladatgyűjteményünk kooperatív vizuális feladatokat tartalmaz. A kiadvány az Iskolától megrendelhető.

Projektek

Sokféle speciális projekttel próbálkoztunk már, melyek sikeresek minden gyerekcsoportnál, különösen a cigány származású tanítványainknál. Így például a gyerekek szerkesztették a Tolerancia füzetek számait, melyekben a kisebbségi lét kérdéseit dolgozták fel. Erre a metódusra épülő projektjeink az “Alkossunk együtt!” és a “Nézzünk körül együtt!”.

Az identitásvállalásban nagy lépés volt az „Egy kép – egy arc” projekt, illetve a kiállítási anyag, a cigány mesék, mítoszok feldolgozására irányuló képzőművészeti-dramatikus projekt, a helyi cigányság mesterségeit kutató projekt, a helyi cigány mesék gyűjtésére irányuló projekt, és még hosszasan sorolhatnánk tovább.

Differenciálás

Ahhoz, hogy tanítványainkat a legmegfelelőbben fejleszthessük, egyénre szabott feladatokra van szükség. Olyanra, ami figyelembe veszi a gyerek fejlettségét, hátrányait, nemét, korát, érdeklődését, munkatempóját. Ezért, és a művészeti nevelés önkifjezést segítő funkciója miatt nem képzelhető el, hogy „egyen feladatokkal” próbálkozzunk. A feladatkiadások mindig az egyénnek szólnak, és ez a megfelelő motivációt is biztosítja.

A pedagógus dolga, hogy a feladatok kidolgozásában összekapcsolja pedagógiai céljait az egyéni specifikumokkal. Mivel a követelményrendszer sosem téma specifikus, így nagy szabadságunk van ebben. Miért ne keresnénk meg hát azokat, amelyek a gyerekeket érdeklik is?

Egyéni fejlesztés

A differenciálás és a szöveges értékelés természetesen sugallja azt is, hogy egyénre szabott fejlesztéseket végzünk. A tananyag szöveges visszacsatolása az értékelésben mutatja azt is, milyen szinten sajátította el a tanuló a követelményeket. Ezek mellett kiemelten kezeljük a szociális kompetenciák fejlesztését, különös tekintettel az un. „énhatékonyság” érzésre, és az együttműködési képességek fejlesztésére

L. Ritók Nóra Gyermekszeretet, gyermekközpontúság a vizuális nevelésben (mese az „Igazgyöngyben”) – megjelent az Unicef Magyar Bizottság kiadásában megjelenő, Hogyan szeressük a gyermekeket? Korczak és magyar gondolkodók írásai című könyvében.

Mese az Igazgyöngyben

Reform pedagógia alternatív jó gyakorlatok az oktatásbanAhogy te akarod

Szociális iskola kiadvány

Publikációk

A Tani-Tani online nyitott pedagógiai blogon 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.